رعایت مواردی قبل از راه اندازی یک سایت تجاری

نوشته شده توسط , ۸ آذر ۱۳۸۹

دنیای فروش آنلاین، چه فروش محصول باشد و چه برای ارائه سرویس، برای تازه واردها ممکن است ترسناک باشد. امکانات گیج کننده و اطلاعات پیچیده به نظر می آیند.

به عنوان مشاور، طراح یا برنامه نویس یک فروشگاه آنلاین، نیاز است مشتری خود را از میان هزار توی بزرگ انتخاب ها عبور داده و به سمت مسیر دلخواهش هدایت کنید. در این مقاله، سعی شده است به برخی سوالاتی که باید از مشتری یا خودتان پیش از نوشتن قرارداد یا راه اندازی یک سایت تجارت الکترونیکی بپرسید، جواب داده شود. هرچند به طراحی و تجربه کار کاربر با سیستم توجهی نشده است چرا که گردآوری این اطلاعات در کنار طراحی و مارک تجاری وب سایت به دست می آید.

دانستنی ها

انتخاب یک راه حل مناسب، براساس چیزهایی که پیشتر استفاده کرده اید یا شاید بعد از پرس و جو از افراد مطلع، کمی تنش برانگیز است! هر کسب و کار آنلاینی نیازهای مخصوص خود را دارد. بنابراین نمی شود راه حلی جامع برای تمام کسب و کارهای آنلاین تعریف کرد. پیش از کد زنی پاسخ چند سوال ضروری است.

چه چیزی فروخته می شود؟

یک فروشگاه آنلاین ممکن است مرکز فروش محصولات فیزیکی باشد که پس از تکمیل خرید، به وسیله سرویس پستی یا پیک، به مشتری تحویل داده می شود. یا ممکن است محصولاتی ارایه کند که به صورت الکترونیکی فرستاده می شوند، مثل دانلود ebook، موزیک یا نرم افزار. کمک مالی یا هزینه اشتراک انواعی از تراکنش ها هستند که جزء محصولات به شمار می آیند.

امکانات خرید چیست؟

آیا باید پیشنهادهای بخصوصی در وب سایت وجود داشته باشد؟ پیشنهادهایی مانند «یکی بخرید، دو تا ببرید»، «۲۰درصد تخفیف»، «دو محصول در یک بسته» یا «فلان چیز را بخرید و فلان چیز را نصف قیمت بگیرید». پیاده سازی چنین چیزهایی در یک سیستم سفارشی دشوار و در مواقعی کاملا پیچیده است. همچنین در نرم افزارهای آماده فروش نیز همه این امکانات پیاده سازی نشده و بهتر است پیش از خرید آنها پاسخی برای سوال وجود داشته باشد تا از زیان جلوگیری شود.

دریافت پول، مهم ترین بخش

چندین گزینه برای دریافت وجه محصول از مشتریان وجود دارد:

  1. پرداخت آنلاین: در این حالت، مشتری از طریق پرتال بانک خود، مبلغ را به حسابی که در وب سایت قرار دارد، واریز می کند و شماره تراکنش را در سایت ثبت می کند.
  2. کارت به کارت شتاب: با قراردادن شماره کارت مشتری می تواند از طریق عابر بانک به کارت پول بریزد و شماره تراکنش را در سیستم وارد کند.
  3. واریز آنلاین: می توانید امکان واریز آنلاین را نیز امتحان کنید که اگر مشتری، رمز دوم داشت، از این طریق پرداخت کند.
  4. واریز دستی از طریق بانک: شیوه سنتی هم کما کان در کشور طرفدار دارد! می توانید شماره حسابی در سایت قرار دهید تا مشتری را در صف بانک معطل کنید!
  5. خرید پستی: اگر هم به این روش ها اعتقادی ندارید، می توانید با گذاشتن گزینه خرید پستی، محصول را به وسیله پیک، به آدرس مشتری ارسال کنید و وجه نقد بگیرید!

شیوه تحویل

اگر اجناس فیزیکی می فروشید که به ارسال در مسافت های طولانی نیاز دارند، باید هزینه ارسال و شاید سیستم پیگیری سفارش را نیز در نظر بگیرید. اگر سیستم فروش آنلاین چند زبانه باشد، ممکن است مشتری هایی از کشورهای دیگر نیز جذب شوند. بنابراین باید هزینه ارسال برای فواصل مختلف، محاسبه شود. درغیر این صورت باید خریداران را به کشور یا یک گروه کوچک از کشورهای اطراف محدود کرد. معمولا وب سایت ها، در خریدهایی که از یک قیمت بخصوص بالاتر می روند، هزینه ای برای ارسال دریافت نمی کنند. همچنین این وب سایت ها، راه های مختلفی برای ارسال، مثل پست عادی یا پست پیشتاز، در اختیار مشتری قرار می دهند.

محصولات دیجیتالی

زمانی که مشتریان، یک جنس دیجیتالی مثل ebook، موزیک یا نرم افزار خریداری می کنند، انتظار دارند به سرعت، بعد از اتمام عملیات خرید، بتوانند دانلود کنند. برای محصولات دیجیتالی، ارسال محصول، به صورت یک لینک یا یک صفحه در پروفایل شان که می توانند از طریق آنها دانلود کنند انجام می شود. سیستم شما باید قادر باشد محصولات را برای دانلود ایمن کند و یک حساب، یا درنهایت یک لینک ایمیل شده، که از طریق آن دانلود امکان پذیر باشد را فراهم کند. اگر نرم افزار می فروشید، باید یک کد محصول (شماره سریال) نیز تولید کنید.

گزارش گیری و کاربردهای دیگر

مشتری شما، به دریافت و پردازش سفارشات خود نیاز دارد. اگر لیست خرید مشتری را به صورت فایل CSV در اختیار او قرار دهید، کمک زیادی به او کرده اید. چون می تواند در صورت نیاز، آن را در سیستم نرم افزاری حسابداری آفلاین خود ثبت کند. بیشتر دارندگان کسب و کارهای آنلاین فروشگاه ها می خواهند پروسه های حسابداری شان، بدون دغدغه ثبت چند باره در حسابرسی پایان سال مالی، اتوماتیک شود. بسیاری از سیستم های حسابداری، از تابعی استفاده می کنند که امکان ارسال خودکار تراکنش ها را از فروشگاه به بسته حسابداری، فراهم می کنند.

منبع: جام جم آنلاین (jamejamonline.ir)

یک دیدگاه در “رعایت مواردی قبل از راه اندازی یک سایت تجاری”

  1. علی می‌گه:

    به موارد خوبی اشاره کردین. ممنون

پوسته ی پانوراما ساخته شده توسط Themocracy و آماده شده برای وردپرس فارسی توسط websam