نمونه سازی پیش از طراحی سایت

نوشته شده توسط , ۸ آذر ۱۳۸۹

یک مثل چینی می گوید: «یک عکس از هزار کلمه بهتر است». این جمله وصف کامل نمونه سازی در طراحی واسط کاربری است. استفاده از تصویر، بسیار گویاتر از ساعت ها سخنرانی است

و نشان می دهد که یک سیستم چطور باید طراحی شود و رفتار کند. نمونه سازی اولیه، روندی سریع برای نشان دادن وضعیت آینده سیستم است که آن را برای همه کاربران، سرمایه گذاران، توسعه دهندگان و طراحان توضیح می دهد. انجام سریع و مکرر این پروسه، بازخوردها را سریع تر می کند، طراحی نهایی را بهبود می بخشد و نیاز به تغییرات را هنگام توسعه کم می کند.

تمام نمونه سازی اولیه، از پیش نویس کاغذی گرفته تا شبیه سازی های پیشرفته، مثل محصول نهایی عمل می کنند. کلید موفقیت نمونه سازی سریع، بازبینی فوری روی بازخوردها و استفاده از نمونه های مناسب است. نمونه سازی اولیه سریع، تیم ها را با ایده های مختلف هم جهت می کند، با استفاده از تصاویر، گفتگوها را جهت می دهد، اجازه می دهد همه به یک درک مشترک برسند، ریسک پروژه را کم می کند و ما را به سوی یک طراحی بهتر راهنمایی می کند.

پروسه نمونه سازی سریع

نمونه سازی سریع، از تکرار یک پروسه سه مرحله ای تشکیل می شود:

نمونه اولیه: تبدیل تعاریف کاربر از مساله به یک مدل، مشخص کردن استانداردهای کاربر و بهترین تکنیک ها

بازبینی: به اشتراک گذاشتن نمونه اولیه با کاربران و ارزیابی این مساله که آیا نیازها و خواسته های آنها را برآورده می کند؟

تصحیح: شناسایی مناطقی که باید تصحیح یا مجددا تعریف شوند، بر اساس بازخوردها.

نمونه ها، معمولا از کوچک و با چند ناحیه اصلی آغاز شده، کم کم و در طول تکرارها، نواحی مهم دیگری در سطح و عمق به آنها افزوده می شوند تا جایی که برای توسعه محصول نهایی آماده باشند.

هدف یک نمونه

یک نمونه اولیه معمولا، تصویر یک نسخه کامل از یک نرم افزار یا واسط را می سازد. نمونه های اولیه، قصد ندارند راه حل های کارکردی ارائه کنند ولی به کاربر برای دیدن و تجربه محصول نهایی کمک می کنند.

چه چیزی باید جزو نمونه ها باشد

کاندیداهای خوب برای نمونه شدن، می تواند فعل و انفعالات پیچیده، کارکردها و تغییرات جدید در روند کاری و طراحی یا فناوری باشد.

نمونه سازی تا کجا؟

یک قانون مفید این است که روی ۲۰ درصد از کارکردهایی که ۸۰ درصد مواقع از آنها استفاده می شود، تمرکز کنید. به یاد داشته باشید، نکته نمونه سازی سریع، نشان دادن چگونگی کارکرد یک چیز در آینده یا در جایگاه نهایی آن، شمایل نهایی طراحی، بدون ساخت محصول نهایی است.

خط داستان را پیدا کنید

پس از شناسایی مناطقی که باید نمونه سازی شوند، آنها را به هم وصل کنید و حداقل یک سناریو از آنها بسازید. مسیرهای منسجمی که کاربر با آنها سر و کار دارد و آن نمونه شبیه سازی می کند را مشخص کنید.

انتخاب فیدلیتی مناسب

فیدلیتی (Fidelity)، یعنی میزان شباهت یک نمونه به راه حل نهایی. ابعاد چندگانه ای از فیدلیتی وجود دارد که نمونه ها می توانند هر جایی در هر یک از این ابعاد قرار بگیرند. بسته به مرحله کنونی پروسه طراحی و اهداف نمونه، می توانید یکی از فیدلیتی های زیر را انتخاب کنید.

فیدلیتی تصویری: دیدن و احساس کردن، قابل توجه ترین بعد فیدلیتی یک نمونه است و اگر نامناسب انتخاب شود، می تواند بازبینی های نمونه را منحرف کند. از نقطه نظر دیداری، نمونه ها از نظر پیکسل ها، نباید فوق العاده، بلکه فقط باید متناسب باشند.

فیدلیتی کاربردی: این بعد، از سردرگمی کاربران جلوگیری می کند. فعل و انفعالی تر کردن نمونه در مراحل بعدی، فیدلیتی کاربردی را افزایش می دهد و نمونه را برای آزمایش های عملی تر آماده می کند.

فیدلیتی محتوا: بعد دیگری که معمولا کاربران را گیج می کند، محتوایی است که در نمونه اولیه نمایش داده می شود. خطوط درهم و متن های احمقانه مثل کمبخس سیمنب، به زودی و در مراحل بعدی حذف خواهند شد و جای خود را به محتوای واقعی، برای بررسی تاثیرشان بر طراحی خواهند داد.

قالب نمونه سازی

فیدلیتی کم

سریع ترین راه آغاز نمونه سازی، آسان ترین راه هم هست. قلم را روی کاغذ بگذارید و شروع کنید به کشیدن.

این کار، کمترین فیدلیتی را دارد که هرکسی می تواند انجام دهد. هیچ ابزار خاص یا تجربه ای نیاز ندارد. نمونه های کاغذی، درمواقع طوفان های ذهنی و خیال، بسیار ایده آل هستند که می توانند در یک دفتر، ساده یا گروهی، روی وایت برد و با نمودار و علامت گذاری کشیده شوند. نمونه های کاغذی ایستا هستند و ویژگی های بصری و فیدلیتی محتوایی کمی دارند و کاربران را مجبور می کنند روی کاربرد سیستم، بدون در نظر گرفتن ظاهر آن، نظر بدهند.

فیدلیتی متوسط

استفاده از ابزارهای کامپیوتری مثل Visio و Omnigraffle برای نمونه سازی، فیدلیتی را بالا می برد. طراحی سیمی، روند دستورات و سناریوهایی که به وسیله این ابزار ساخته می شوند وقت و تلاش بیشتری می طلبند ولی رسمی تر و تمیزتر هستند. در این حالت المان های گرافیکی به راحتی معرفی می شوند به همین دلیل نمونه سازها تمرکز خود را روی رفتار نرم افزار قرار می دهند.

فیدلیتی بالا

نمونه های با فیدلیتی بالا در میان بقیه، بسیار واقع گرا هستند و اغلب با محصول نهایی اشتباه گرفته می شوند. چند سال پیش تنها راه ایجاد یک نمونه با فیدلیتی بالا، استفاده از زبان برنامه نویسی و کدزدن بود. این روزها ابزارهای شبیه سازی به کاربران غیرفنی هم اجازه می دهند که عناصر مختلف رابط کاربری را با کمک کشیدن و انداختن ایجاد کنند و نمونه های بسیار مناسبی ایجاد کنند که قادر به کنترل و انجام منطق شغلی یک پروژه است. البته بیشتر این نمونه ها نمی توانند به کد تبدیل شوند و باید کدنویسی این نمونه ها برای تبدیل شدن به نرم افزار واقعی از نو انجام شود. (محمد حسین کردونی)

منبع: جام جم آنلاین (jamejamonline.ir)

دیدگاه‎ها مسدود است

پوسته ی پانوراما ساخته شده توسط Themocracy و آماده شده برای وردپرس فارسی توسط websam